Alternatives of solution face to the school violence

Main Article Content

Nidia Yaneth Torres Merchán

Abstract

This reflective paper intends to invite members of an educational community to make appropriate meditations on the impact of different types of school violence and its impact on society, it takes as an example the work done in two educational institutions in rural contexts. At the same time we present various strategies to reduce violence in school thereby hopping to improve relationships among main actors of educational communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Nidia Yaneth Torres Merchán, UNIVERSIDAD DE BOYACÁ.

Licenciada en biología y química, universidad pedagógica y tecnológica de colombia, (uptc) magister en docencia de la química, universidad pedagógica nacional, (upn) docente de química y bioquímica, universidad de boyacá.

 

References

Blanchard, M. (1997). Plan de acción tutorial. Madrid: Nancea.

Girard, K. & Koch, S. (2001). Resolución de conflictos en las escuelas. Manual para educadores. Barcelona: Granica.

Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía critica del aprendizaje. Porto Alegre: Artes Médicas.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro. Kaufman, D. (1995). A response to the ACME-TRI report: the Dalhousie problem-based learning curriculum. Halifax, Nova Scotia, Canada: Med Educ.

Kincheloe, J. (2001). Hacia una revisión crítica del pensamiento docente. Barcelona: Octaedro.

Perkins, D. N. (1992). Technology meets constructivism: do they make a marriage? In T.M. Duffy & D. H. Jonassen (eds.). Constructivism and the technology of instruction: A conversation. (45-55). Illsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Pozo, J. & Gómez Crespo, M. (2001). El aprendizaje de la química. Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Torrego, J. C. (2003). Convivencia y disciplina en la escuela; el aprendizaje de la democracia. Madrid: Alianza Ensayo.

Traver, M. (2004). La enseñanza-aprendizaje de la actitud de solidaridad en el aula: una propuesta de trabajo centrada en la aplicación de la técnica puzzle de Aronson. Revista Española de Pedagogía, 229, 419-437.

Traver, M. (2005). Trabajo cooperativo y aprendizaje solidario. Aplicación de la Técnica Puzzle de Aronson para la enseñanza y el aprendizaje de la actitud de solidaridad. En AA.VV. [Tesis doctorales]. Curso 2000-2001, primer semestre. Collecció CD Magna, 5. Castelló: Publicacions de la Universitat Jaume I.