Intercambio virtual: Impacto en el desarrollo de las competencias lingüísticas e interculturales

Main Article Content

Martha García Chamorro
Lourdes Rey Paba
Nayibe Rosado Mendinueta

Abstract

The development of linguistic and intercultural competence of learners of a foreign language is a central objective in the training of citizens in the twenty-first century. This article describes the experience of two teachers who staged a virtual exchange project to encourage the development of linguistic and intercultural skills of two groups of students from different language and culture. Through the implementation of virtual exchange activities showed a development of these skills in these students. A crucial component of this experience was the ability to use tools like Skype and the WebCT through which students could work with their peers in knowledge construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Martha García Chamorro, Profesora del instituto de idiomas de la Universidad del Norte.

Licenciada en idiomas, especialista en la enseñanza del Inglés,
candidata a Magister en Educación.

 

Lourdes Rey Paba, Universidad del Norte.

Magistra en Educación. Especialista en la enseñanza del Inglés.

Coordinadora académica instituto de Idiomas.

Nayibe Rosado Mendinueta, Profesora instituto de idiomas de laUniversidad del Norte.

Magistra en Educación. Especialista en la enseñanza del Inglés.
licenciada en Educación.

Doctor en Educación: pedagogía, currículo y didáctica (Educación)

 

References

FUNDACIÓN UNIVERSIDAD DEL NORTE. (2003). Plan de Desarrollo para los años 2003 a 2007. Barranquilla: Universidad del Norte, Oficina de Planeación.

FUNDACIÓN UNIVERSIDAD DEL NORTE. (2007). Plan de Acción, 2007. Barranquilla: Universidad del Norte, Instituto de Idiomas.

LEE, K. (1999). Energizing the ESL/EFL Classroom through Internet activities. The Internet TESL Journal.

NAGEL, P. S. (1999). Email in the Virtual ESL/EFL Classroom. The Internet Tesl Journal. Consultado en: http://Aithech.Ac.Jp/ Iteslj/Articles/Nagel-Email.html

RICHARDS, J. (1995). Easier said than done: an insider's account for a text project in Hidalgo. A. D. Hall and G. Jacobs (ed.). Getting Started: Materials Writing. Singapore: Seamo Regional Lang Centre.

Most read articles by the same author(s)