Meaning of learning and teaching anatomy: contributions from students' perceptions

Main Article Content

Sara Raquel Silva Ortiz
Nidia Yaneth Torres Merchán

Abstract

This article presents the perceptions of a group of students in the second semester of the program of Physiotherapy, Universidad de Boyacá, about their experience with the teaching and learning of human anatomy within the subject Morphology I, the importance of these issues for their professional and difficulties generated by their study considering the breadth and depth with which they are approached osteology, myology and arthrology systems. Systems underlying basic training about the subject matter of this profession, the human body movement, understood as essential to the health and welfare of man (Herrera, Rivera, Prada, & Perez, 2004).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Sara Raquel Silva Ortiz, Docente de tiempo completo facultad de ciencias de la salud. Universidad de Boyacá.

Docente facultad de ciencias de la salud. Universidad de Boyacá.  Licenciada en ciencias de la educación: biología y química. Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia. Especialista en evaluación educativa, universidad santo Tomás de Tunja. Candidata a magister en educación, universidad pedagógica y tecnológica de Colombia.

 

 

Nidia Yaneth Torres Merchán, Docente Facultad de Educacion. Universidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia. (UPTC).

Docente facultad de ciencias de la educación.
Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia. (UPTC) licenciada en biología y química. Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia, magister en docencia de la química, universidad pedagógica nacional. Bogotá.

 

References

Barreto, J., & Celin, H. (2010). Política Universitaria, análisis de los índices de repitencia de cursos cohorte 2005B-2010A. Recuperado el 18 de 4 de 2012, de http://www.usc.edu.co/vicerrectoria/files/Politica%20Universitaria%2044.pdf

Colombia, C. d. (s.f.). Diario Oficial No. 43.711. Congreso de Colombia. 20 de septiembre de 1999. Ley 528.

Escribano, A. & Valle, A. (2008). El aprendizaje Basado en Problemas (ABP), una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea.

Flórez, A., Ayala, J., & Conde, C. (2010). Los mapas conceptuales una estrategia para mejorar el Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Neuroanatomía. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

Gil, D. (1991). ¿Qué han de saber y saber hacer los profesores de ciencias? Enseñanza de las Ciencias, 9 (1), pp.69-77.

Hernández, S. (2010). Metodología de la investigación. Mexico: McGraw-Hill.

Herrera, E., Rivera, L., Prada, A., & Perez, D. (2004). Evolución histórica de la fisioterapia en Colombia y en la Universidad Industrial de Santander. Revista Salud UIS, 36 (1), pp.21-31.

Hudson, J., & Buckley, P. (2004). An evaluation of case-based teaching: evidence for continuing benefit and realization of aims. Adv. Physiol. Educ., 28 (1), pp.15-22.

Izquierdo, M. Y. (2000). Enseñar a leer y escribir textos de Ciencias de la Naturaleza. Madrid: Síntesis.

Martínez, A. G. (2007). Aprendizaje Basado en Problemas en la enseñanza de la medicina y ciencias de la salud. México: Facultad de Medicina Universidad Nacional Autónoma de México. Matthews, M. (1994). Science Teaching: the role of history and philosophy of science. . Nueva York: Routledge.

Murillo, B., & Botero, O. (2005). Atribuciones que dan los estudiantes de los dos primeros semestres de Medicina al bajo rendimiento académico. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Pellón, A., Mansilla, S., & San Martín, C. (2009). Desafíos para la transposición didáctica y conocimiento didáctico del contenido en docentes de Anatomía: obstáculos y proyecciones. Int. J. Morpho, 27 (3), pp.743-750.

Quintanilla, M. (2005). Historia de la ciencia y formación docente: Una necesidad Irreducible. Tecné, Episteme y Didaxis (N. Extra), 34-43.

Rillo, A., López, A., Martínez, B., & Carrillo, M. (2002). Análisis del rendimiento académico en ciclo básico de los alumnos de la licenciatura de médico cirujano de la facultad de medicina de la Universidad Autónoma del Estado de México, en el periodo de 1998-2002. Recuperado el 13 de 04 de 2012 de: http://vforoisem.galeon.com/025.htm

Rodríguez, J. H. (2003). Educación médica. México D.F.: Médica Panamericana.

San Mauro, M. (2007). Evaluación alejada y comparada de los resultados del método de enseñanza de la anatomía normal en cada una de las tres cátedras de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata. La Plata: Universidad Nacional de la Plata.

Santos Treto, Y., Marzabal Caro, Y., Wong Corrales, L., Franco Pérez, P., & Rodríguez Blanco, K. (2010). Factores asociados al fracaso escolar en estudiantes de medicina del Policlínico Facultad Vicente Ponce Carrasco. Rev. Méd. Electrón. 32 (2).p.1-7. Disponible en <http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S16841824201000 0200006&lng=es&nrm=iso>.

Vélez, A., & Roa, N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de Medicina. Rev. Educ. Méd. 8 (2), pp.74-82