Meaning of learning and teaching anatomy: contributions from students' perceptions
Main Article Content
Abstract
This article presents the perceptions of a group of students in the second semester of the program of Physiotherapy, Universidad de Boyacá, about their experience with the teaching and learning of human anatomy within the subject Morphology I, the importance of these issues for their professional and difficulties generated by their study considering the breadth and depth with which they are approached osteology, myology and arthrology systems. Systems underlying basic training about the subject matter of this profession, the human body movement, understood as essential to the health and welfare of man (Herrera, Rivera, Prada, & Perez, 2004).
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Barreto, J., & Celin, H. (2010). Política Universitaria, análisis de los índices de repitencia de cursos cohorte 2005B-2010A. Recuperado el 18 de 4 de 2012, de http://www.usc.edu.co/vicerrectoria/files/Politica%20Universitaria%2044.pdf
Colombia, C. d. (s.f.). Diario Oficial No. 43.711. Congreso de Colombia. 20 de septiembre de 1999. Ley 528.
Escribano, A. & Valle, A. (2008). El aprendizaje Basado en Problemas (ABP), una propuesta metodológica en Educación Superior. Madrid: Narcea.
Flórez, A., Ayala, J., & Conde, C. (2010). Los mapas conceptuales una estrategia para mejorar el Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Neuroanatomía. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Gil, D. (1991). ¿Qué han de saber y saber hacer los profesores de ciencias? Enseñanza de las Ciencias, 9 (1), pp.69-77.
Hernández, S. (2010). Metodología de la investigación. Mexico: McGraw-Hill.
Herrera, E., Rivera, L., Prada, A., & Perez, D. (2004). Evolución histórica de la fisioterapia en Colombia y en la Universidad Industrial de Santander. Revista Salud UIS, 36 (1), pp.21-31.
Hudson, J., & Buckley, P. (2004). An evaluation of case-based teaching: evidence for continuing benefit and realization of aims. Adv. Physiol. Educ., 28 (1), pp.15-22.
Izquierdo, M. Y. (2000). Enseñar a leer y escribir textos de Ciencias de la Naturaleza. Madrid: Síntesis.
Martínez, A. G. (2007). Aprendizaje Basado en Problemas en la enseñanza de la medicina y ciencias de la salud. México: Facultad de Medicina Universidad Nacional Autónoma de México. Matthews, M. (1994). Science Teaching: the role of history and philosophy of science. . Nueva York: Routledge.
Murillo, B., & Botero, O. (2005). Atribuciones que dan los estudiantes de los dos primeros semestres de Medicina al bajo rendimiento académico. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Pellón, A., Mansilla, S., & San Martín, C. (2009). Desafíos para la transposición didáctica y conocimiento didáctico del contenido en docentes de Anatomía: obstáculos y proyecciones. Int. J. Morpho, 27 (3), pp.743-750.
Quintanilla, M. (2005). Historia de la ciencia y formación docente: Una necesidad Irreducible. Tecné, Episteme y Didaxis (N. Extra), 34-43.
Rillo, A., López, A., Martínez, B., & Carrillo, M. (2002). Análisis del rendimiento académico en ciclo básico de los alumnos de la licenciatura de médico cirujano de la facultad de medicina de la Universidad Autónoma del Estado de México, en el periodo de 1998-2002. Recuperado el 13 de 04 de 2012 de: http://vforoisem.galeon.com/025.htm
Rodríguez, J. H. (2003). Educación médica. México D.F.: Médica Panamericana.
San Mauro, M. (2007). Evaluación alejada y comparada de los resultados del método de enseñanza de la anatomía normal en cada una de las tres cátedras de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata. La Plata: Universidad Nacional de la Plata.
Santos Treto, Y., Marzabal Caro, Y., Wong Corrales, L., Franco Pérez, P., & Rodríguez Blanco, K. (2010). Factores asociados al fracaso escolar en estudiantes de medicina del Policlínico Facultad Vicente Ponce Carrasco. Rev. Méd. Electrón. 32 (2).p.1-7. Disponible en <http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S16841824201000 0200006&lng=es&nrm=iso>.
Vélez, A., & Roa, N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de Medicina. Rev. Educ. Méd. 8 (2), pp.74-82