Quantitative Reasoning, Language and Mathematics

Main Article Content

Rafaél Enrique Martínez Solano
Guillermo Cervantes Campo
German Enrique jiménez Blanco

Abstract

The transfer of knowledge to everyday situations containing information of a quantitative nature, called generic situations, is an indicator of what it is to be competent in the area of mathematics; therefore, obstacles that may arise in the observation and communication of such situations in-terfere with the full understanding of them and their subsequent translation into mathematical language. This document presents an alternative work from promotions in advertising brochu-res, computer graphics, charts or diagrams published in magazines or newspapers that allows, through exploration, for the understanding and analysis of the situation, to work mathematical skills to strengthen quantitative reasoning, showing a methodological path that will help students overcome the paradox of specific language, which is seen as an obstacle to communication and learning in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biographies

Rafaél Enrique Martínez Solano, Universidad del Norte.I.E. Francisco José De Caldas De Baranoa.

Magíster en Ciencias, Matemáticas, Universidad del Valle - Universidad del Norte (2001). Licenciado en ciencias de la educación especialidad Matemáticas y Física, Universidad del Atlántico, Barranquilla (1986). Profesor de medio tiempo desde enero de 1989 en el Departamento de Matemáticas y Estadística de la Universidad del Norte.

Correo electrónico: rmartine@uninorte.edu.co Código Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3442-5018

Guillermo Cervantes Campo, Universidad del norte

Magíster en Ciencias, Matemáticas, Universidad Nacional (2003). Magíster en Educación, Universidad Javeriana-Universidad del Norte (1993). Licenciado en Matemáticas y Física, Universidad del Atlántico, Barranquilla (1982). Profesor de tiempo completo desde marzo de 1984 en el Departamento de Matemáticas y Estadística de la Universidad del Norte.

Correo electrónico: gcervant@uninorte.edu.co. https://orcid.org/0000-0002-3056-4451

 

 

German Enrique jiménez Blanco, Universidad del norte

Magíster en Ciencias, Matemáticas, Universidad Nacional (2003). Licenciado en Ciencia en ciencias de la educación especialidad Matemáticas y Física, Universidad del Atlántico, Barranquilla (1986). Profesor de tiempo completo desde Julio del 2008 en el Departamento de Matemáticas y Estadística de la Universidad del Norte.

Correo electrónico: gjmenez@uninorte.edu.co Código Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1976-3337

References

D’Amore, B. (2006).Didáctica de la Matemática. Editorial Magisterio.

Haavold, P. (2011, Diciembre). Mathematical Competence. What is it and What Ought it be? Philosophy of Mathematics Education Journal, 26 1-11. http://socialsciences.exeter.ac.uk/education/ research/centres/stem/publications/pmej/pome26/index.html

Gorski, D. P (1966). Pensamiento y Lenguaje. Grijalbo.

Mayer, R. (1986). Pensamiento Resolución de Problemas y Cognición. Paidós.

Ministerio de Educación Nacional. [MEN]. (2012). PRUEBAS SABER 3o , 5o. y 9o. ,:

Lineamientos para las Ministerio de Educación Nacional. [MEN]. (2013). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la aplicaciones muestral y censal 2012. Ministerio de Educación Nacional Educación. Alineación del examen SABER 11. Ministerio de Educación Nacional.

Muñoz, A. E. y Ocaña, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 29, 223-244. http://dx.doi. org/10319053/01211053X. n29.2017.5865.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo económicos OCDE (2009). Pisa 2009 assessment framewrok. key competencies in reading, mathematics and science. Technical report.

Vasco, C. E. (2003). Estándares básicos de calidad para la educación. Mimeo. Vigotsky, L (2010). Pensamiento y Lenguaje. Paidos.

Most read articles by the same author(s)