Abstract
This paper aims to describe, in an initial state, the abilities to develop critical thinking in Eleventh-grade students of an educational institution, through the implementation of the proposed HCTAES Test by Halpern (2006). Results from this analysis provide an opportunity to improve teaching and learning processes from the area of chemistry and to potentiate the skills of those students, through the design and implementation of a cognitive intervention program.
References
ALLEN, G. (1989). La experiencia lingüística como medio para activar las técnicas de pensamiento crítico del alumno. Comunicación, Lenguaje y Educación. España (2), 31-39.
BROOKFIELD, S. (1987). Developing critical thinkers. San Francisco: Jossey Bass.
HALPERN, D. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains. American Psychologist, 53 (4), 449-455.
HALPERN, D. (2006). Halpern Critical Thinking Assessment Using Everyday Situations: Background and scoring standards (2° Report). [Unpublished manuscript]. Claremont, CA: Claremont McKenna College.
LABURÚ, C. (1996). La crítica en la enseñanza de las ciencias: Constructivismo y contradicción. Enseñanza de las ciencias,14 (1), 93-101.
MARINETTO, M. (2003). "Who wants to be an active citizen? The politics and practice of community involvement." Sociologythe Journal of the British Sociological Association.
NICKERSON, R. (1994). The teaching of thinking and problem solving. En R. J. Sternberg (Ed.). Thinking and problem solving, (409-449). San Diego, CA: Academic Press.
SHANNON, H. y ALLEN, T. (2001). Eficacia del programa de instrucción REBT en el aumento de rendimiento en estudiantes de matemáticas de secundaria. RET, Revista de Toxicomanías, (29).
SAIZ, C. y NIETO, A. (2002). Pensamiento crítico: capacidades y desarrollo: conceptos básicos y actividades prácticas. Madrid: Pirámide.
SAIZ, C., NIETO, A. y ORGAZ, B. (2009). Análisis de las propiedades psicométricas de la versión española del HCTAES-Test de Halpern para la evaluación del pensamiento crítico mediante situaciones cotidianas. Revista Internet de Metodología Aplicada a la Psicología y Educación, (1). Salamanca, España.
ZOLLER, U. (1991). La solución de problemas de U y la paradoja de solución de problemas. Asuntos conceptuales en la educación ambiental. Nueva Cork: Peter Lang.

