Effect of stimation about area conceptualization

Main Article Content

Carlos Javier Rojas Alvarez
Marelly Esther Manotas Mercado

Abstract

The objective of this study is to determine the effect of estimation on the conceptualization of the area. Applying a quasi-experimental design, with a group before and after, with non-equivalent control group. The subjects were students of third semester of Business Administration and International Business, aged between 17 and 22 years, of both genders. The methodology is founded on estimating areas with grid regions under a curve, taking as a pretext the study of the definite integral. We found that although there is no significant difference in scores between the control group and the experimental group on post-test, the methodology influenced significantly in the conceptualization of the area on the learner of the experimental group, because significant differences were found when comparing the intragroup difference between the experimental group and the control group.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Carlos Javier Rojas Alvarez, Universidad del Norte

Magíster en Educación. Profesor del Departamento de Matemáticas, Universidad del Norte, Barranquilla (Colombia).

Marelly Esther Manotas Mercado, Colegio Distrital Hogar Mariano.

Especialista en Educación y Especialista en Pedagogía para el Desarrollo del Aprendizaje Autónomo. Coordinadora de la Institución Educativa Distrital Mundo Bolivariano, Barranquilla (Colombia)

References

Arnau, J. (1978). Métodos de investigación en las ciencias humanas. Barcelona: Omega.

Arnau, J. (1979) Psicología experimental: un enfoque metodológico. México: Trillas, 1979.

Chamorro, M. (1990). La cuadrícula didáctica (Lengua y literatura), 2, 43-60.

Dickson, L., Brown, M. & Gibson, O. (1991). El aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Labor.

Del Olmo, M., Moreno, M. & Gil, F. (1993). Superficie y volumen: ¿algo más que el trabajo con fórmulas? Madrid: Síntesis.

García, G., Serrano, C. & Díaz, H. (2002). La aproximación: una noción básica en el cálculo. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (1998). Matemáticas: Lineamientos curriculares Bogotá: Magisterio.

Segovia, I., Castro, E., Castro E. & Rico, L. (2000). Estimación en cálculo y medida. Madrid: Síntesis.