Abstract
The study arose from our interest in promoting critical contextualization of language pedagogy and didactics as informed by the theories adopted within the line of research “Sistemas didácticos en el campo del lenguaje”, followed by the Master In Education at the Pontificia Universidad Javeriana in Bogotá, Colombia. This project pursued two aims: a) implementing a methodological sequence (oriented by a didactic sequences approach) based on the concept of metaverbal activity as an organizer of discourse that can improve children ?s oral expression, and b) fostering an authentic use of argumentation within real-life communication situations.
References
Álvarez, M. (2003). La oralidad en el aula: situación de la lengua oral en los sistemas educativos europeos. Ponencia presentada en Vitoria, Centro Europa. Disponible en: http://amaraberri.org/topics/diadia/arin/oralaul.
Borges, J. L. (1978). Borges, Oral. Buenos Aires: Emecé. 1997
Camps, A. (1993). Objeto, Modalidades y Ámbitos de la Investigación en Didáctica. Revista Lenguaje (32), 7-27
Camps, A. & Milian, M. (2000). El Papel de la Actividad Metalingüística en el Aprendizaje de la Escritura. Rosario: Homosapiens.
COLCIENCIAS (2000). Estados del Arte Sobre Investigación en Educación.
Dolz, J. (1993). La interacción de las actividades orales y escritas y la enseñanza de la argumentación. Comunicación, Lenguaje y Educación, 23, 17-27.
Dolz, J. (2000). Las Actividades Metaverbales en la Enseñanza de los Géneros Escritos y Orales. En Camps, A.& Milian, M. El Papel de la Actividad Metalingüística en el Aprendizaje de la Escritura. Rosario: Homo Sapiens.
Edwards, D. & Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido en el aula. El desarrollo de la comprensión en el aula. Madrid: Paidós.
Leontiev, A. N. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México: Editorial Cartago.
Litwin, E. (1997). Las Configuraciones Didácticas: una Nueva Agenda para la Enseñanza Superior. Buenos Aires: Paidós.
ONG, Walter (1987). Oralidad y Escritura: Tecnologías de la Palabra. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Pérez Abril, M. (2004). Leer Escribir, Participar: un Reto para la Escuela, una Condición de la Política. Lenguaje (32), 71-88.
Pérez Abril, M. (2005). Un Marco para Pensar Configuraciones Didácticas en el Campo del Lenguaje, en la Educación Básica. En La didáctica de la lengua materna. Estado de la discusión en Colombia. .Bogotá, Colombia, p. 47 - 65
Portolés, J. (1998). Marcadores del Discurso. Barcelona: Ariel S.A.
Ruiz, U. (1997). El Diálogo y La Conversación En La Educación Primaria. Aula De Innovación Educativa (65).
Schneuwly, B. (1997). La Enseñanza del Lenguaje Oral y la Lecto-Escritura en la Perspectiva Socio Cultural. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Tough, J. (1996). El lenguaje oral en la escuela, Madrid, Visor.