The metaverbal activity in teaching oral argumentation to thrid grade children.
Main Article Content
Abstract
The study arose from our interest in promoting critical contextualization of language pedagogy and didactics as informed by the theories adopted within the line of research “Sistemas didácticos en el campo del lenguaje”, followed by the Master In Education at the Pontificia Universidad Javeriana in Bogotá, Colombia. This project pursued two aims: a) implementing a methodological sequence (oriented by a didactic sequences approach) based on the concept of metaverbal activity as an organizer of discourse that can improve children ?s oral expression, and b) fostering an authentic use of argumentation within real-life communication situations.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Álvarez, M. (2003). La oralidad en el aula: situación de la lengua oral en los sistemas educativos europeos. Ponencia presentada en Vitoria, Centro Europa. Disponible en: http://amaraberri.org/topics/diadia/arin/oralaul.
Borges, J. L. (1978). Borges, Oral. Buenos Aires: Emecé. 1997
Camps, A. (1993). Objeto, Modalidades y Ámbitos de la Investigación en Didáctica. Revista Lenguaje (32), 7-27
Camps, A. & Milian, M. (2000). El Papel de la Actividad Metalingüística en el Aprendizaje de la Escritura. Rosario: Homosapiens.
COLCIENCIAS (2000). Estados del Arte Sobre Investigación en Educación.
Dolz, J. (1993). La interacción de las actividades orales y escritas y la enseñanza de la argumentación. Comunicación, Lenguaje y Educación, 23, 17-27.
Dolz, J. (2000). Las Actividades Metaverbales en la Enseñanza de los Géneros Escritos y Orales. En Camps, A.& Milian, M. El Papel de la Actividad Metalingüística en el Aprendizaje de la Escritura. Rosario: Homo Sapiens.
Edwards, D. & Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido en el aula. El desarrollo de la comprensión en el aula. Madrid: Paidós.
Leontiev, A. N. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México: Editorial Cartago.
Litwin, E. (1997). Las Configuraciones Didácticas: una Nueva Agenda para la Enseñanza Superior. Buenos Aires: Paidós.
ONG, Walter (1987). Oralidad y Escritura: Tecnologías de la Palabra. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Pérez Abril, M. (2004). Leer Escribir, Participar: un Reto para la Escuela, una Condición de la Política. Lenguaje (32), 71-88.
Pérez Abril, M. (2005). Un Marco para Pensar Configuraciones Didácticas en el Campo del Lenguaje, en la Educación Básica. En La didáctica de la lengua materna. Estado de la discusión en Colombia. .Bogotá, Colombia, p. 47 - 65
Portolés, J. (1998). Marcadores del Discurso. Barcelona: Ariel S.A.
Ruiz, U. (1997). El Diálogo y La Conversación En La Educación Primaria. Aula De Innovación Educativa (65).
Schneuwly, B. (1997). La Enseñanza del Lenguaje Oral y la Lecto-Escritura en la Perspectiva Socio Cultural. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Tough, J. (1996). El lenguaje oral en la escuela, Madrid, Visor.